Motorhelm kopen? Complete Uitleg over Soorten, Maten en Eigenschappen

Motorhelm kopen? Complete Uitleg over Soorten, Maten en Eigenschappen

Wat voor soorten motorhelmen zijn er en waar moet je op letten bij het passen van een helm? Ontdek hier het antwoord op je vragen.

Als je net begint met motor rijden is het belangrijk dat je weet welke kleding en helmen het best beschermen. Bij het afrijden is een motorhelm verplicht, maar ook na het afrijden is het binnen Europa verplicht om een motorhelm te dragen.

Om zeker te weten dat je helm voldoet aan de veiligheidseisen, moet hij gekeurd zijn met de ECE 22.05 norm.

In dit artikel wordt een uitleg gegeven over;

Soorten helmen

Er zijn drie soorten helmen die worden gebruik bij het motorrijden;

  • Systeemhelm
  • Integraalhelm
  • Open helm

Systeemhelm

Integraalhelm

Open helm

Comfort

+++

++

++

Bescherming

++

+++

+

Makkelijk op/af te zetten

+++

+

+++

Ventilatie

+++

++

+++

Breed zicht

++

++

+++

Bescherming tegen windruis

++

+++

+

+++ Zeer goed

++ Goed

+ Gemiddeld

Systeemhelm

systeemhelm systeemhelm

Systeemhelmen worden gedragen door bijna alle motorrijders, maar vooral door tourrijders en enduro rijders.

De systeemhelm wordt het meest verkocht. Een systeemhelm is, net zoals een integraalhelm, helemaal gesloten. Het verschil is dat je bij een systeemhelm de voorkant omhoog kan schuiven.

Het voordeel hiervan is dat je met lage snelheden met de klep omhoog kan rijden. Vooral als je tijdens warm weer in de stad rijd of voor het stoplicht staat is dit fijn.

Daarnaast is de systeemhelm ideaal als je een bril draagt. Zonder problemen kan je de systeemhelm op- en afzetten.

Bij een ongeval, met hoge snelheid, heeft de systeemhelm als nadeel dat door de klap de voorkant omhoog kan schieten. Sommige helmen hebben daarom een speciale sluiting, die moet je met 2 vingers open klikken. Hierdoor is het tijdens een ongeval bijna onmogelijk dat de voorkant uit zichzelf omhoog kan schieten.

Integraalhelm

integraalhelm integraalhelm

Een integraalhelm is een helm die zich helemaal rond je hoofd aansluit. Doordat hij uit een stuk bestaat is hij sterker dan een systeem- of open helm.

In de jaren 70 werd de integraalhelm snel populair onder de motorrijders. Dit kwam onder anderen door motorcoureur Rodney Gould.

Integraalhelmen worden vooral gedragen door de sportieve motorrijders. Ook bij de motor- en autocross worden integraalhelmen gebruikt.

Het voordeel van een integraal helm is dat hij de beste bescherming biedt. De integraalhelm bestaat uit 1 deel, hierdoor kan hij meer impact aan dan een systeemhelm die uit  2 delen bestaat. De open helm bestaat ook uit 1 deel alleen mist hij de nodige kin bescherming.

Nadelen van een integraalhelm zijn dat hij moeizamer op en af te zetten is en erg warm wanneer de buitentemperatuur hoog is en je snelheid laag. 

Open Helm

open helm open helm

De open helm staat ook wel bekend als de jethelm of het ‘’potje’’. De bijnaam potje is ontstaan doordat de helm geen kinstuk heeft en als een ‘’pot’’ op je hoofd staat. Door de jaren heen is de potjesvorm afgenomen. Vroeger werden de oren beschermt met een leren lap, nu komt de helm zelf tot over je oren.

Vooral choppers dragen open helmen. De open helm komt het best overeen bij hun stoere en relaxte uiterlijk. Daarnaast past de open helm het best bij hun rijstijl, omdat choppers over het algemeen tourders zijn. De open helm heeft een breed zicht waardoor je goed om je heen kan kijken.

Het voordeel van de open helm is dat de wind er goed doorheen kan waaien. Vooral tijdens hoge temperaturen is dit fijn. Nadeel is dat, doordat ze geen kinstuk hebben, tijdens een ongeval je kaak en mond niet beschermt worden.

In sommige open helmen kan je een kinstuk klikken. Zo kan je kiezen voor meer bescherming, die in de buurt komt van die van een integraalhelm, en tijdens warm weer voor een open helm die veel wind doorlaat.

Modellen

verschillende hoofdvormen verschillende hoofdvormen

Er zijn verschillende soorten helmmodellen, geen hoofdvorm is hetzelfde. Een helm wordt meestal gevormd voor een rond, ovaal of medium ovaal hoofd.

Een helm met een rond model is ontworpen voor een rijder waarvan; de lengte van het hoofd van voor-naar-achter gelijk is aan de lengte van zijkant-naar-zijkant.

Een ovaal gevormde helm is geschikt voor een rijder waarvan de lengte van het hoofd van voor-naar-achter langer is dan de lengte van zijkant-naar-zijkant.

Als de helm een medium ovale pasvorm heeft, dan is de helm geschikt voor rijders waarvan de lengte van het hoofd van voor-naar-achter lichtelijk langer is dan de lengte van zijkant-naar-zijkant.

Daarnaast zijn er nog modellen voor de verschillende types motorrijders. Ben je een sportieve motorrijder? Dan is het belangrijk dat je helm een aerodynamische vorm heeft die goed door de wind glijd. Houd je meer van het (lekker weer) tourrijden? Dan is het verstandig om een helm met goede ventilatie aan te schaffen.

Belangrijk bij het passen

http://youtu.be/D6FkMSFJ_2w

Belangrijk bij het passen van een motorhelm is dat je gelijkmatige druk voelt op je;

  • Voorhoofd
  • Wangen
  • Kaaklijn

De helm moet overal rond het hoofd aansluiten. Door middel van een paar kleine testjes kan je er makkelijk achter komen of de helm past.

Doe de helm op en maak de sluiting vast.

De helm mag niet knellen, dit zorgt ervoor dat je vooral tijdens lange ritten last krijgt van hoofdpijn. Hierdoor is het mogelijk dat je afgeleid raakt van het rijden, waardoor mogelijk ongevallen ontstaan.

Als er ruimte tussen de bovenkant van je hoofd en de helm zit, is de helm te klein. Je moet een gelijkmatige druk voelen over je hele hoofd.

Hou de helm een paar minuten op om te kijken of hij comfortabel zit.

Probeer de helm van zijkant naar zijkant te draaien. Met een integraal of dichte systeemhelm zouden je wangen de beweging van de helm moeten volgen.

Je wangen moeten stevig en comfortabel in contact blijven met de wangstukken. Als de helm verschuift of glijd over je hoofd dan heb je waarschijnlijk de verkeerde maat.

Probeer nu de helm van voor naar achter te kantelen. Hierbij geldt hetzelfde, als hij verschuift of glijd is het de verkeerde maat.

Verzeker dat de helm strak op je hoofd blijft zitten.

Tot slot, buig je hoofd naar voren met de kinsluiting vast. Duw voorzichtig tegen de onderkant van de helm om er zeker van te zijn dat de helm niet naar voren kan rollen

Het is belangrijk dat je helm goed aansluit. Als de helm slecht aansluit rond je hoofd beschermt hij niet genoeg en krijg je last van windruis. Die windruis kan in de loop der tijd flinke schade aanrichten aan je oren. Per helm verschilt het hoe geluiddicht ze zijn.

Als je helm niet geluiddicht is, is het een oplossing om oordopjes aan te schaffen. Er zijn speciale oordopjes voor het motorrijden. Die dempen vervelende geluiden zoals windruis, maar zorgen ervoor dat de geluiden van je motor of andere auto’s wel hoorbaar zijn.

Er zijn verschillende merken, zoals Arai, die verschillende diktes wangkussens hebben. Zo kan je de pasvorm van de helm net iets meer aanpassen aan jouw gezichtsvorm.

ingebouwd zonnevizier ingebouwd zonnevizier

In veel helmen zit een ingevoegd zonnevizier. Daardoor hoef je als de zon schijnt niet gelijk je hele vizier te vervangen, maar kan je via een schuifje aan de zijkant van de helm (bedienbaar ook tijdens het rijden) je zonnevizier laten zakken.

Daarnaast is een helm met uitneembare binnenvoering erg handig, zo kan je de binnenvoering wassen als hij vies is.

Helmmaat bepalen

Je helmmaat bepaal je door met een meetlint je hoofd op te meten. Het is de bedoeling dat je de lengte van het breedste stuk van je hoofd neemt, dit ligt net iets boven je wenkbrauwen. Via een maattabel kan je dan uitzoeken welke helmmaat je nodig hebt.

Deze maten zijn per merk niet altijd hetzelfde. Het kan wel is zijn dat een helm wat kleiner of juist groter valt. Het is verstandig om altijd de helm te passen voordat je hem koopt.

Helmmaat

Hoofdomtrek (in cm)

XXS

51-52 cm

XS

53-54 cm

S

55-56 cm

M

57-58 cm

L

59-60 cm

XL

61-62 cm

XXL

63-64 cm

Materiaal

Motorhelmen worden voornamelijk gemaakt van glasvezel en polycarbonaat. Polycarbonaat is een soort plastic. De levensduur van een polycarbonaat helm is ongeveer 5 jaar.

Glasvezel heeft een hardere buitenschaal. Het materiaal is lichter en sterker dan polycarbonaat, daardoor is het wel duurder. Een glasvezel helm gaat ongeveer 8 jaar mee.

Doordat een glasvezel helm uit meerdere schalen bestaat zal hij fijner aansluiten dan een polycarbonaat helm. Daarnaast heeft de glasvezel helm het voordeel dat hij lichter is. Het gewicht van de helm hangt tijdens het motorrijden op je hoofd en het drukt op je nek. Je kan je voorstellen dat het drukkende gevoel na een tijdje erg gaat irriteren.

Als je valt is het belangrijk dat je helm vervangen wordt. Ook al zie je geen gebreken, door de klap voldoet de helm niet meer aan de veiligheidsvoorschriften.

Dat komt doordat op de buitenschaal van de helm staat een bepaalde spanning staat. Deze spanning zorgt ervoor dat de impact van de klap tijdens een ongeval verdeeld wordt. Als er eenmaal een scheurtje in de buitenschaal zit en de spanning van de buitenschaal af is, verspreid de schaal de impact van de klap niet meer. Bij een volgend ongeval zal de volledige kracht van de impact zich op 1 punt uiten. Met alle gevolgen van dien.

De werking van zo'n buitenschaal is vergelijkbaar met de werking van een hoepel. Als de hoepel helemaal intact is, kan je hem onmogelijk verbuigen. Zodra er een, ook al is het nauwelijks zichtbaar, scheurtje in zit kan je hem alle kanten op buigen.

Sluiting

DD sluiting DD sluiting

Er zijn verschillende soorten sluitingen. De dubbel-D sluiting is hier één van. Hierbij haal je het touwtje door twee metalen ‘’D-tjes’’. Dit zorgt voor de beste bescherming omdat het onmogelijk zomaar los kan schieten.

Het is wel even oefenen om deze sluiting vast te maken, vooral met dikke winterhandschoenen is de sluiting moeilijk vast te maken. Daarnaast is het de meest veiligste sluiting, op het circuit is de DD sluiting verplicht.

microlock snelsluiting microlock snelsluiting

Daarnaast zijn er de micropal- en microlock snelsluiting, de micropal is een uniek systeem van de Shoei helmen. Beide zijn ze goed verstelbaar en makkelijk los en vast te maken.

Vizieren

donker getint vizier donker getint vizier

Het vizier bepaalt hoe goed je zicht is, daardoor is het belangrijk dat je in de gaten houd wanneer hij vervangen moet worden. Je vizier moet vervangen worden zodra je het gevoel hebt dat je zicht verslechterd. Dit kan zijn doordat er krassen op komen, of dat door middel van het schoonmaken je vizier dof is geworden.

Daarnaast is de kleur van het vizier bepalend, voor de verschillende weersomstandigheden zijn er verschillende kleuren vizieren.

Hieronder staan een paar van de meest gebruikte vizierkleuren beschreven.

Clear

Dit vizier wordt door de meeste helmfabrikanten standaard meegeleverd bij de helm. Het is een helder vizier (100% transparant) dat bij normale weersomstandigheden een prima zicht bied.

Light smoke

De naam zegt het al, een licht getint vizier. Ideaal bij een combinatie van zon en een lichte bewolking.

Dark smoke

De dark smoke is een donker vizier, vergelijkbaar met een zonnebril. Wanneer de zon voluit schijnt geeft het dark smoke vizier een uitstekende bescherming tegen de zonnestralen.

Yellow

Het yellow-vizier is geel getint. Dit zorgt voor een beter contrast op een dag met zware bewolking of wisselende weersomstandigheden. Dit vizier is vooral bij mistig weer onmisbaar.

Vizierbevestiging

Een vizier kan op meerdere manieren aan je helm worden bevestigd. Één van die manieren is dat het vizier word vastgeschroefd in de helm. Het vizier zit stevig vast, maar er is wel een gat in de helm geboord. Dit kan nadelig zijn voor de sterkte van de helm.

Lever Release System Lever Release System

Een andere mogelijkheid is het Lever Release System (LRS). Dit is een speciaal systeem waarbij je het vizier tussen de helm en een zijplaatje klikt. Daardoor is er tijdens het verwisselen ook geen schroevendraaier nodig.

Ventilatie

Om voor een goede ventilatie te zorgen zitten er in helmen (integraalhelmen en systeemhelmen) ventilatie-openingen.

Ventilatie toevoer en afvoer Ventilatie toevoer en afvoer

Er zijn verschillende plaatsen waar die openingen zitten. Dit kan zijn op de:

  • kin
  • wenkbrauwen
  • bovenkant van de helm
  • zijkant van de helm
  • achterkant van de helm 

Bij de meeste helmen kan je zelf regelen hoeveel frisse lucht je binnen wilt krijgen. Door middel van een schuifje kan je de ventilatie tijdens het rijden in verschillende standen zetten. In de winter, of als het koud is, kan je er ook voor kiezen om het schuifje helemaal dicht te schuiven. Zo komt er geen nieuwe lucht je helm in.

Emergency release systeem

emergency release systeem emergency release systeem

Bij het emergency release systeem is het mogelijk de wangstukken, tijdens het dragen van de helm, eenvoudig te verwijderen. Je verwijderd het emergency release systeem door aan het rode kabeltje te trekken.

Dit systeem is ontworpen om de kans op letsel na een ongeval te verminderen. Vooral bij een integraalhelm is dit belangrijk, aangezien deze moeilijker af te zetten is.

Pinlock

pinlock pinlock

Pinlock zorgt er voor dat je vizier niet beslaat. De pinlock is een lens die in je vizier wordt vastgepind. De lens is gemaakt van een vochtabsorberend kunststof. Door de siliconen afdichting van de pinlock, wordt er een isolerende luchtlaag gecreëerd tussen de lens en het vizier.

Er zijn 3 soorten vizieren als het gaat om de bevestiging van pinlock. Het is belangrijk dat je hierop let bij het kopen van je helm. De vizieren zijn;

  • Voorbereiding pinlock
  • Ingebouwd pinlock
  • Geen pinlock mogelijk 

Voorbereiding pinlock betekent dat het mogelijk is om pinlock op je vizier aan te sluiten. Dit kan je in de winkel laten doen, of je kan het zelf doen. Een aanrader is om het in de winkel te laten doen, aangezien het een erg precies werkje is om de pinlock aan het vizier te bevestigen.

Als het vizier een ingebouwd pinlock heeft betekent het dat er al standaard een pinlock lens in zit.

Er zijn ook vizieren waarbij geen pinlock mogelijk is.

Kleuren

Motorhelmen zijn er in verschillende kleuren. De standaard kleuren zoals zwart en wit, mogelijk met een extra steunkleur, maar ook felle kleuren.

Meestal zijn de helmen verkrijgbaar in een hoogglans en een matte versie. Hoogglans wordt het meest gebruikt, de helm heeft dan een glanzend (ook wel spiegelend) effect. Matte versies vertonen geen glans of spiegeling, maar een meer dof effect.

monster energy helm monster energy helm

Vooral onder de off-road en de sportief/stoere motorrijders zijn helmen met een creatief design erg populair. Er zijn verschillende soorten grafische ontwerpen, bijvoorbeeld van Monster Energy en Red Bull.

Sommige vrouwen vinden het leuk om een fel roze motorhelm te dragen. Het is mogelijk om je helm over te laten spuiten, maar er zijn ook modellen die van zichzelf al roze zijn. De Nolan N63 is er in verschillende kleuren, waaronder roze.

Prijzen motorhelmen

Motorhelmen zijn er in de prijsklasse van ±€100 tot €1200. De prijs voor een motorhelm wordt samengesteld op basis van een paar belangrijke punten;

  • Kwaliteit
  • Eigenschappen
  • Comfort
  • Sluiting
  • Kleur

Bij motorhelmen kan je er van uitgaan dat hoe duurder de helm, hoe beter de kwaliteit is. Polycarbonaat helmen zijn daarom een stuk goedkoper dan glasvezel. Daarnaast zijn de eigenschappen en functies van een duurdere helm beter en uitgebreider.

Hierbij kan je denken aan meerdere ventilatie openingen, die je tijdens het rijden makkelijk te hanteren zijn. Goedkopere helmen hebben meestal geen zonnevizier, dit is een van de eigenschappen die duurdere helmen vaak wel bevatten.

Doordat in duurdere helmen betere materialen worden verwerkt, is het comfort vele malen groter. De sluiting is ook een belangrijk punt van de helm, een dubbel D sluiting is beter dan een microlock snelsluiting. Maar daardoor is een dubbel D sluiting duurder.

Daarnaast zijn helmen met een design duurder dan effen helmen. Het is mogelijk dat dezelfde helm verschillende prijzen heeft door het design wat er op gespoten is. Een helm met design is duurder omdat er meerdere kleuren en meer werk in gaan zitten.

Populaire merken

De drie meest populaire helmmerken onder de motorrijders zijn;

Shoei

Shoei motorhelm Shoei motorhelm

Shoei produceert al helmen sinds 1958. Het is opgericht door Eitaro Kamata, de eerste ontwerpen die hij maakte waren exclusief voor de racesector.

In de jaren 60 groeide Shoei uit tot een internationale helmleverancier. Vanuit Japan verspreidde de helmen zich eerst naar Amerika en later naar Europa.

Shoei helmen zijn een combinatie van handwerk en machines. De helmen worden door machines geproduceerd. Alle ontwerpen worden door professionele werknemers op de helmen gespoten.

Shoei helmen zijn geschikt voor zowel de coureurs, als de tourrijders. Er wordt veel aandacht besteed aan de aerodynamica. Zo wordt trillen en schudden van de helm voorkomen.

Shoei produceert vooral integraalhelmen, maar ook de open- en systeemhelm maken deel uit van de Shoei collectie.

Arai

Arai motorhelm Arai motorhelm

Arai is een familiebedrijf, opgericht in 1952 door Hirotake Arai. Alle Arai helmen worden met de hand gemaakt, per helm zijn de werknemers van Arai 18 uur bezig.

Hirotake Arai was zelf een fanatieke motorrijder, daarom begon hij met het produceren van motorhelmen voor zijn eigen veiligheid. Dat zit nog steeds in het DNA van de Arai productie. Michio Arai, zoon van Hirotake, produceert geen helmen die hij zelf niet zou dragen.

Bij Arai staat veiligheid voorop. Impact kan tijdens het rijden van alle kanten komen. Daarom gaan de veiligheidstesten van Arai verder dan de standaard ECE 22.05 tests.

Arai produceert alleen helmen van glasvezel, volgens Michio zouden polycarbonaat helmen te kwetsbaar zijn om een zware impact aan te kunnen.

De pasvorm van Arai ligt tussen ovaal en rond, doordat er verschillende binnenvoeringen zijn kan de pasvorm worden aangepast. Daardoor zijn de Arai helmen geschikt voor iedereen.

Arai produceert helmen voor zowel de off-road rijder als de tour- en sportieve motorrijder.

Schuberth

Schuberth motorhelm Schuberth motorhelm

Schuberth produceert al jaren motorhelmen. Naast motorhelmen produceren ze ook helmen voor de autosport, politie (ME), defensie en brandweer. In 1922 begon Schuberth met de productie van helmen, in 1954 kwam de eerste motorhelm uit.

De Schuberth helmen worden handgemaakt in Duitsland. De pasvorm van de helmen is  medium rond. Als je een heel rond of heel lang hoofd hebt zal je geen profijt hebben bij een Schuberth helm.

Schuberth heeft een speciale nekrol, hierdoor sluiten de helmen helemaal aan rond je nek. Dit zorgt ervoor dat er geen wind in je helm kan komen.

De Schuberth C3 helm is de lichtste, stilste en stabielste helm die er is. De helm is (net zoals de gehele collectie) geschikt voor zowel sportieve als tourrijders.

Kinder motorhelmen

kinder motorhelm met gezicht op de achterkant kinder motorhelm met gezicht op de achterkant

Er zijn speciale motorhelmen voor kinderen. Deze helmen geven de zelfde protectie en hebben dezelfde functies als normale helmen, maar ze zijn extra klein en vaak met een speciaal patroon en felle kleuren.

Er zijn integraalhelmen, systeemhelmen, open helmen en crosshelmen in kindermaten. Voor mensen met een klein hoofd zijn kinderhelmen ook zeer geschikt.

Motor communicatie

Communicatiesystemen zijn er voor verschillende doeleinden. Deze doeleinden zijn;

Solo

Communicatiesystemen voor solo gebruik worden vooral door rijders gebruikt die veel alleen rijden. Bijvoorbeeld voor woon-werk verkeer en tourrijders die niet met een groep meerijden.

Met solo gebruik van je communicatiesysteem wordt ook wel het koppelen met je telefoon of GPS bedoeld. Als je telefoon gekoppeld is met je oortje, kan je tijdens het rijden gebeld worden en naar je muzieklijst of radio luisteren. Belangrijk is dan om je muziek niet te hard te zetten, zodat je andere auto’s en sirenes nog wel hoort.

Solo communicatiesystemen zijn hetzelfde als rijder-bijrijder en motor-naar-motor systemen, alleen heb je het bluetooth systeem om met anderen te communiceren niet nodig.

Rijder-Passagier

Rijder-passagier communicatie wordt ook wel intercom communicatie genoemd. Intercom communicatie is mogelijk via draad- of bluetooth systemen. Bedradingssystemen zijn altijd full-duplex. Full-duplex betekent dat beide partijen tegelijk kunnen praten, zoals in een telefoon gesprek.

Doordat je bij rijder-passagier een minder sterke zender nodig hebt zijn deze systemen meestal goedkoper.

Motor-Naar-Motor

Motor-naar-motor communicatie is verkrijgbaar met bedrading of via bluetooth. Met de motor-naar-motorsystemen kan je tot 4 personen full-duplex (=iedereen kan door elkaar praten) communiceren. Met het ScalaRider G9x systeem kan je tot 9 personen aan elkaar koppelen, maar je kan dan niet meer full-duplex praten.

Als je tijdens het rijden ook met andere rijders wilt communiceren, dan heb je een communicatiesysteem nodig met een groter bereik dan een rijder-passagier systeem. Sommige motor-naar-motor systemen hebben een bereik van 1,6 km.

Het voordeel van het motor-naar-motor systeem is de unieke verbinding. Met een portofoon kan dit ook, alleen hoor je dan iedereen die op dezelfde frequentie zit. Op den duur kan dit erg gaan irriteren.

Daarnaast zit er verschil tussen de werking van de communicatiesystemen. Er zijn twee verschillende manieren hoe een systeem kan werken;

Bluetooth

Het bluetooth systeem is een klein kastje dat aan de binnen- of buitenkant van je helm wordt geplakt, zodat je er tijdens het rijden geen last van hebt. Het bluetooth systeem is een klein kastje dat aan de binnen- of buitenkant van je helm wordt geplakt, zodat je er tijdens het rijden geen last van hebt.

Een bluetooth systeem is een makkelijke oplossing om zonder draadjes je systeem te koppelen met  je telefoon, gps, bijrijder of andere motorrijders. Bluetooth systemen zijn geschikt voor solo, intercom en motor-naar-motor gebruik.

Veel communicatiesystemen hebben bluetooth, maar waar je op moet letten is dat niet alle bluetooth systemen hetzelfde zijn. Er zijn 2 soorten bluetooth systemen. De ene systeem koppelt je eigen apparaten aan elkaar, en het andere systeem koppelt meerdere gebruikers met elkaar.

Bij bluetooth communicatiesystemen moet je  er op letten dat ze niet aansluitbaar zijn op de accu van je motor. Doordat ze geen snoertjes bevatten, krijgen ze stroom via een batterij of accu. Daardoor is het nadeel dat je ze niet tijdens het rijden kan opladen.

Als je een communicatiesysteem met bluetooth neemt communiceer je met een andere zender dan via een bedradingssysteem. In feite is bluetooth een zender, maar het werkt anders dan een bedradingssysteem. Met bluetooth wordt de verbinding sneller verbroken als er een obstakel tussen de systemen komt.

Bedrading

Het kastje van het bedradingssysteem kan je in een stuurtasje, of in je buddy bewaren. Het microfoontje en de oortjes lopen via de draadjes naar je helm. Het kastje van het bedradingssysteem kan je in een stuurtasje, of in je buddy bewaren. Het microfoontje en de oortjes lopen via de draadjes naar je helm.

Communicatiesystemen met bedrading zijn geschikt voor solo, intercom en motor-naar-motor gebruik. Het bedradingssysteem bestaat al langer dan het bluetooth systeem, hierbij heb je geen last van elektronicadraadjes. Vind je het niet erg als er draadjes langs je lichaam lopen? Dan is een bedradingssysteem een prima systeem voor jou.

Tussen de communicatiesystemen zijn er twee prijsklasse. Dit komt doordat in de duurdere systemen gebruik wordt gemaakt van noice-cancelling technieken.

Communicatiesystemen zonder noice-cancelling technieken zijn bruikbaar tot ±130 km per uur. Bij hogere snelheden wordt de verstaanbaarheid steeds slechter. Baehr en Autocom zijn merken die wel gebruik maken van de noice-cancelling techniek. Met deze systemen ben je tot de 200 km per uur nog goed verstaanbaar.

Een alternatieve optie is om een portofoon te gebruiken. Vroeger werden deze veel gebruikt. Het nadeel hiervan is dat ze een simplex verbinding hebben, dit betekent dat er maar één persoon tegelijk kan praten. Daarnaast moet je, als je wilt praten, altijd het push tot talk knopje indrukken. Ook kan iedereen die op dezelfde frequentie zit meeluisteren.

Nolan communicatiesysteem Nolan communicatiesysteem

Er zijn merken die hun eigen communicatiesystemen hebben. Schuberth, Nolan en Shoei zijn hier voorbeelden van. Omdat de helmen en systemen voor elkaar zijn gemaakt voel je het communicatiesysteem bijna niet meer zitten.

 

[ratings]

 

Heb je nog vragen of opmerkingen over motorhelmen? Laat dan hieronder een reactie achter.

Een gedachte over “Motorhelm kopen? Complete Uitleg over Soorten, Maten en Eigenschappen”

  • Edwin Matthijssen
    Edwin Matthijssen 20 Juli, 2015 om 11:24

    Ik heb een vraag. Met behulp van de info op uw site (waarvoor dank) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een ovaal hoofd maat 63 heb. Probleem is nu om te zoeken naar de juiste helm. Maat 63 gaat nog wel (is veelal XXL) maar de ovale pasvorm kan ik moeilijk vinden. Heeft u tips / suggesties? Zou graag merken / types weten waar ik het best kan zoeken. Ik heb voorkeur voor een systeemhelm. Alvast dank. Groet Edwin

    Reageren
Geef een reactie